Σάββατο 9 Ιουνίου 2018

Η Αξία της Συζήτησης για το Μοντέλο “Ανάπτυξης” που επιδιώκουμε – Δημιουργική η Ημερίδα αναζήτησης «ενός Διαφορετικού Μοντέλου “Ανάπτυξης”»


Με μεγάλο ενδιαφέρον, τεκμηριωμένες εισηγήσεις και δημιουργική συζήτηση πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο, 2  Ιουνίου 2018, στη Νομική Σχολή της Αθήνας, η Ημερίδα-Συνάντηση με θέμα «Αναζητώντας ένα Διαφορετικό Μοντέλο “Ανάπτυξης”».


Στην Εκδήλωση παρουσιάστηκαν σύντομες, ουσιαστικές και περιεκτικές Εισηγήσεις, ενισχύοντας τη συζήτηση μεταξύ των παρευρισκόμενων και τη δημιουργική ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών. Τη συνδιοργάνωσαν το ‘Εργαστήρι Συμμετοχικού Σχεδιασμού με βάση τα κοινά’, η Συμμαχία των Κοινών, η Ομάδα ‘Από Κοινού’ - Συνέλευση ‘Για την αποανάπτυξη και την άμεση Δημοκρατία / Σταγιάτες Πηλίου’, το Αττικό Περιβαλλοντικό Δίκτυο και ο Συνεταιρισμός ‘Σύν+Πραξις Μεσογαίας’. Χορηγοί επικοινωνίας ήταν (αλφαβητικά) ο Enallaktikos.gr, η ΕΡΤ Open και η Εφημερίδα των Συντακτών.


Η Ημερίδα ξεκίνησε στις 11 το πρωί, στο αμφιθέατρο Παπαρρηγοπούλου. Το πρώτο μέρος, που συντόνιζε η δημοσιογράφος Νεφέλη Τζανετάκου, αφορούσε τις θεωρητικές προσεγγίσεις και την παρουσίαση διαφορετικών εναλλακτικών Μοντέλων “Ανάπτυξης”. Την εισαγωγή έκανε ο υπ. Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Μιχάλης Μπούργος, για την πρόκληση των Κοινών στο σχεδιασμό, με τις βασικές σχετικές έννοιες και ορισμούς. Αναφέρθηκε στη βιωσιμότητα της εφαρμογής τους για την τεκμηρίωση και υποστήριξη ενός εναλλακτικού μοντέλο ανάπτυξης, κλείνοντας με μια σύντομη παρουσίαση των «Συνεργαζόμενων Χωρικών Συστημάτων».

Στη συνέχεια, ο συγγραφέας Γιάννης Mπίλλας, μίλησε για την Αποανάπτυξη, ως κεντρικό πολιτικό πρόταγμα των Κοινών, ενώ παράλληλα παρουσίασε την «Από Κοινού», τη Συνέλευση για την Αποανάπτυξη και την Άμεση Δημοκρατία, τα ζητήματα που ανέδειξαν οι πρώτες συναντήσεις της, οι προτάσεις και οι λύσεις που διατύπωσαν.

Στη νομική – θεσμική διάσταση των Κοινών αναφέρθηκε ο δικηγόρος και ακτιβιστής των κινημάτων βάσης Αντώνης Μπρούμας, στην εισήγησή του με τίτλο «Νόμος, Σύνταγμα και Κοινά». Τις οικονομικές παραμέτρους που περιγράφουν τα σύγχρονα αδιέξοδα των συστημικών προσεγγίσεων του σχεδιασμού αφορούσε η εισήγηση του καθηγητή ΕΚΠΑ Γιάννη Λεβεντίδη, με τίτλο «Δημοσιονομικό, ασφαλιστικό, τραπεζικό έλλειμμα: Το αδιέξοδο».

Ο καθηγητής από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Γιώργος Παπανικολάου παρουσίασε το μοντέλο της Ομότιμης Παραγωγής και τη μεγάλη ευκαιρία που αυτό προσφέρει για το μετασχηματισμό της μεταποίησης σε μία βιώσιμη οικονομία των Κοινών.

Ο συγγραφέας Γιώργος Λιερός σύγκρινε μεταξύ τους τις διαφορετικές προσεγγίσεις, ανάλογα με το βασικό παράγοντα που θέτουν σαν κριτήριο: την Αγορά, το Κράτος ή την Κοινωνική Πρωτοβουλία. Την πρώτη Ενότητα έκλεισε ο Νίκος Χρυσόγελος, μέλος των Πράσινων- Αλληλεγγύη, για το σχεδιασμό που ενσωματώνει και τη συμμετοχή των προσφύγων και των μεταναστών στην Οικονομία.

Ακολούθησε συζήτηση όλων των παρευρισκομένων στην εκδήλωση, στην οποία μεγαλύτερη έμφαση δόθηκε στα ζητήματα της τεκμηρίωσης ενός εναλλακτικού σχεδίου, στην ανάγκη για καλύτερη και αποτελεσματικότερη συνεργασία των Πανεπιστημίων με τα Κινήματα της μαζικότητας και της συνέργειας των διαφόρων πρωτοβουλιών των πολιτών, του ενεργειακού σχεδιασμού και του προσδιορισμού διαφόρων εννοιών, όπως «ανάπτυξη», «στρατηγικός σχεδιασμός», «κοινωνικό όφελος», «ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», κ.α.

Οι Εισηγήσεις, στο δεύτερο μέρος, που είχαν ως συντονιστή τον ακτιβιστή Σταμάτη Στεφανάκο, εστίασαν στον τρόπο που ο κυρίαρχος σχεδιασμός υλοποιείται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, χωρικές και τομεακές. Την ενότητα αυτή ξεκίνησε ο Βαγγέλης Γαλανόπουλος,  ακτιβιστής, ο οποίος παρουσίασε το «βιασμό» του περιβάλλοντος στο Βόλου και το Πήλιο, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στις περιπτώσεις των Υδάτινων Πόρων και του RDF.

Ακολούθησε ο οικο-γεωργός και συγγραφέας Γιώργος Κολέμπας, που αναφέρθηκε στη διαδικασία μέσω της οποίας χάθηκε η αυτάρκεια στη χώρα, παρουσιάζοντας σαν παράδειγμα την Θεσσαλία.

Ο Σταμάτης Αρναούτης, από τον Συν+Πραξις Μεσογαίας, μίλησε για τις ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις που δημιουργεί ο μαζικός τουρισμός για τις τοπικές κοινωνίες. Η εισήγησή του αναζήτησε βιώσιμες λύσεις, ενώ σαν μελέτη-περίπτωσης παρουσίασε το Πόρτο Ράφτη. Η Τόνια Κατερίνη, Αρχιτέκτων Μηχανικός, παρουσίασε το μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα των Πλειστηριασμών και το λαϊκό δικαίωμα  στη στέγη.

Η ομ. καθηγήτρια ΕΜΠ Ελένη Πορτάλιου, ως εκπρόσωπος της Επιτροπής Αγώνα για το Μητροπολιτικό  Πάρκο  στο Ελληνικό, τεκμηρίωσε το Εναλλακτικό Σχέδιο για το Ελληνικό, ένα ρεαλιστικό σχέδιο από τα κάτω, που μπορεί να δώσει βιώσιμες λύσεις στους κατοίκους της περιοχής, αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας, σε αντίθεση με το σχέδιο που προωθείται αυτή τη στιγμή.

Η Εμμανουέλλα Τερζοπούλου και ο Αντώνης Λαζαρής, από την «Κίνηση για την προστασία και ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας», παρουσίασαν τον σχεδιασμό που προωθείται για τη Ραφήνα, την Πόλη, το Ρέμα και το Λιμάνι, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ένα «Σχέδιο» που σκοτώνει.

Τις εισηγήσεις της εκδήλωσης έκλεισε ο Παναγιώτης Χαλέμος, Σκηνοθέτης, μέλος του Πανελλαδικού Κινήματος Αυτοοργάνωσης και Αυτοδιαχείρισης, παρουσιάζοντας Σχέδιο ομάδας πολιτών για την ίδρυση Διαδικτυακού Καναλιού-Ραδιοφώνου (ΠΑΝΕ.Ρ.Τ), καθώς και Πανελλαδικού - Αλληλέγγυου Πιστωτικού Συνεταιρισμού.

Μετά τις εισηγήσεις ακολούθησε δημιουργική συζήτηση όσων βρέθηκαν στο χώρο της εκδήλωσης, στην οποία τονίστηκε η ωριμότητα των εναλλακτικών προσεγγίσεων που ακούστηκαν, η υψηλή τεκμηρίωση των προτάσεων που διατυπώθηκαν, που φαίνεται να βρίσκονται σε αντίθεση με την ενδεχόμενη ελαφρότητα και την εμμονή σε αποτυχημένες λύσεις του παρελθόντος, που επιβάλει στις αντίστοιχες περιπτώσεις ο επίσημος σχεδιασμός.

Τις επόμενες μέρες θα συγκεντρωθεί έντυπο υλικό των παρουσιάσεων και θα επεξεργαστεί το φωνητικό υλικό των εισηγήσεων και της κουβέντας που τις συνόδευσε, υλικό που θα ανεβεί στο διαδίκτυο. Περισσότερη ενημέρωση θα λάβετε στη συνέχεια, ενώ μπορείτε σχετικά να ενημερωθείτε και από το διαδικτυακό τόπο της εκδήλωσης, στο ΣΥΝΔΕΣΜΟ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.